Rome wasn’t built in a day

Het begon al een paar keer te kriebelen om nog eens een update te plaatsen, maar het kwam er telkens niet van omdat we het zo druk hebben.

Een nieuw leven opbouwen is er niet zomaar ineens. Meermaals zeggen manlief en ik tegen elkaar: “Rome wasn’t built in a day”.

colosseum-690384_1280

Wat zoveel betekent als: “Kop op, we zijn al ver gevorderd.” Maar toch is het telkens wel een kleine worsteling met de Franse administratie hier. Toen was het weer de CAF (Caisse Allocation Familiale), dan was het weer de CPAM (Caisse Primaire d’Assurrance Maladie), inschrijven in de Belgische ambassade, auto inschrijven in Frankrijk,… de lijst is eindeloos.

business-1302849_1280

En dan heb ik het nog niet gehad over de opstart van een bedrijf in het Frans. Na een megagrondige studie door een fiscaal advocatenkantoor wisten we nog steeds niet waar BTW-aangifte te doen. Deze conversaties waren moeilijk verlopen. Hoewel wij een aardig mondje Frans spreken, zijn die fiscale termen die je naar je hoofd krijgt geslingerd als mitrailletteaanvallen op een reeds gepijnigd hoofd. Het laatste gesprek hierover met de boekhoudster moet volgens mij voor een buitenstaander als eersteklas amateurisme zijn overgekomen.

Met handen en voeten bespraken we de toepassing van de Belgische of Franse BTW/TVA. Wat is op ons van toepassing? Dan heb je ook nog zoiets als intercommunautaire belasting die van toepassing is bij handel tussen lidstaten. En als de belasting in Frankrijk te betalen zou zijn, weten ze nog niet eens goed hoeveel procent BTW we moeten betalen.

Kortom, hele studies zijn hieraan verloren gegaan. Zo speciaal zijn wij. Volgens hen zijn wij een boeiend geval. Wij vinden het zelf alleen maar nodeloos vermoeiend, terwijl zij zich verheugen op een case die eens iets wat anders is dan de dagelijkse voorgekauwde kost die ze normaalgezien over de vloer krijgen.

Hier hebben ze duidelijk ook nog geen kaas gegeten van toepassingen met de E-ID. De boekhoudster belde bijna heel Belgie af om te weten hoe in te loggen om zo de aangifte te kunnen doen. Bijna twee uur heeft ze rondgebeld.

Ik zat erbij welteverstaan, maar voor spek en bonen. Ik kon haar niet overtuigen dat ik met mijn identiteitskaart kon inloggen. Ik had het nog niet gedaan, maar ik vermoedde wel zoiets. “Nee hier in Frankrijk krijgen we een lange cijfercode”. “Ja mevrouw, maar in Belgie doen wij alles met die ID-kaart.” Mij totaal negerend alsof ik het niet goed in mijn bol had, belde ze alle hulplijnen vermeld op het papier van de BTW-aangifte.

Gelukkig spreken ze Frans in België, maar toch was de Babylonische verwarring groot. Iemand die vraagt hoe zich aan te melden. Dat hadden ze nog nooit meegemaakt… De verbazing stijgt met het belletje. De stagiaire die opnam maakte nog het meeste indruk van al. “Sorry ik kan u niet helpen, ik ben hier helemaal alleen” piepte die. Het was waarschijnlijk haar eerste dag. Diep teleurgesteld staakte de boekhoudster deze naar stalking neigende belletjes gezien we steeds dezelfde personen aan de telefoon kregen die de vraag maar niet begrepen. Ik bewonderde haar vasthoudendheid. Daar moet je toch respect voor hebben. Ze was toch duizend maal gezegd geweest dat het allemaal makkelijk zou moeten kunnen verlopen met de identiteitskaart. Daar wou ze niets van weten. Ze wilde een cijfercode krijgen. Zoals in Frankrijk.

“Ja een token kan je aanvragen maar dat duurt een tijdje voor je die ontvangt.” verzekerde de 6e opgebeld. Maar de aangifte moest ten laatste de volgende dag binnen. Geen tijd voor. Ik spreek met haar af dat ik het eens zou proberen als ik terug thuis was. Op haar computer zou dat natuurlijk niet lukken, want ze had geen zo’n apparaat om de kaart in te schuiven.

Twee uur later, eindelijk terug thuis, probeer ik het eens met mijn identiteitskaart en ping daar is het inlogmenu. De gegevens staan al vooraf ingevuld. Volgens mij is dit teveel vooruitgang ineens. Ik kan alles meteen invullen en doorsturen, maar het klopt. Ik bel de boekhoudster meteen op om mijn succes te melden want ze was er het hart van in dat het niet lukte. Ze valt van haar stoel en noemt me: “superfort.” “Was dat nu echt met die E-ID?” vraagt ze ongelovig.

Lag deze anekdote nu aan ons cultuurverschil? Ik denk het wel. Een ietwat minimaal cultuurverschil, maar het is er toch.

De Fransen doen veel met hun computer, maar toch worden er veel meer cijfercodes gebruikt. Om in te loggen voor thuisbankieren, moet je ook cijfercodes ingeven. Geen gedoe met bakjes enzo. Vind ik persoonlijk wel makkelijker, maar het gevaar op hacking lijkt me wel groter.

Op sommige vlakken zijn ze dus nog wat ‘achter’. Bijvoorbeeld ook dat chequegedoe hier. Ik heb een chequeboekje, van de bank gekregen, maar nog nooit iets mee gedaan. Toch zie je het geregeld opduiken. Zelfs in de supermarkt zijn er die hun chequeboekje bovenhalen. Ik zou zelfs niet weten hoe het in te vullen. In Belgie is dat toch iets van vijftig jaar geleden?

cheques-2672195_1280

7 gedachten over “Rome wasn’t built in a day

  1. Leuk om dit te lezen 😄, misschien minder leuk om te doorspartelen maar ach het blijven mooie anekdotes om later aan kleinkinderen te vertellen 😉 🥰 Vele groetjes

    Like

    1. Merci! Het zijn wel niet de allerspannendste onderwerpen voor de kleinkinderen haha! Belastingen, administratie,… Ik hoop dat ze tegen dan toch geen cheques meer gebruiken! 😉 Bisous xxx

      Like

  2. “Heerlijk” om de frustraties bevestigd te zien die je zelf regelmatig hebt met die Franse bureaucratie.
    Maar ook de Belgische bureaucratie speelt ons deftig parten. Wij hebben namelijk geen e-ID:
    – deels omdat we geen zin hebben om voor een speelgoedje dat we misschien 1 keer “in de zoveel tijd” nodig hebben, een meerdaagse trip richting Parijs te ondernemen. Marcel haat steden (en zeker grootsteden). Maar voor de code voor een nieuwe e-ID moet je inderdaad naar Parijs.
    – deels omdat we zodanig “verfranst” zijn dat we buiten onze jaarlijkse belastingaangifte eigenlijk niks Belgisch meer hebben.
    Maar die ene keer dat je dat ding dus echt nodig hebt (bij de dokter tijdens een bezoek aan de familie in België) kan je de muren opkruipen. Maar dat hebben we intussen ook kunnen oplossen door gewoon het nationaal nummer te gebruiken als inloggegeven.
    Maar wat de cheques betreft zijn we intussen zodanig aangepast dat we eigenlijk niet meer zonder kunnen. Al die verenigingen die hier hun “kassa-evenementen” inrichten accepteren ofwel cash, ofwel cheque.
    Een grote aankoop wordt makkelijker afgerond via cheque dan via overschrijving en er zijn nog -tig winkeltjes en marktkraampjes zonder betaalterminal.
    Nu, wij zijn dan ook van een generatie vroeger dan jullie en hebben destijds de oude cheques nog gekend en gebruikt natuurlijk.
    Maar inderdaad, de Fransen en hun websites: soms een absolute afgang, soms bruikbaar, maar nooit echt gemakkelijk.

    Oh BTW: hier zeggen ze: Paris n’est pas construit en un jour, et on en construit toujours.

    Like

    1. Geen e-ID! Dan zijn jullie al vreselijk goed ingeburgerd als je zonder kan ;-)! Parijs is inderdaad ook niet mijnen dada, maar heel af en toe kan ik het wel smaken. Die belastingaangifte doen jullie dan op papier? Goed om te weten dat het met je nationaal nummer ook kan, goede tip :-). Ja blijkbaar zijn die cheques echt gemakkelijk, al de verenigingen in ons dorp doen het ook. Jullie hebben die nog gebruikt? Mijn pa (69), jullie leeftijd?, zei nooit cheques te hebben gebruikt…Ik had inderdaad dat van Parijs moeten gebruiken, veel toepasselijker!

      Like

      1. Sorry voor het late antwoord, Els. Er zijn volgens mij toch meer overeenkomsten tussen Vlamingen en Fransen daar de invloed van de Franse cultuur, taal en gewoonten in België sterker is geweest dan in Nederland. Groetjes, Bernard

        Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.